پرینت

شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار در منظر ورودی کاربری‌های تجاری و مذهبی بر ارتقای حسّ دعوت‌کنندگی ‏‏(مطالعه موردی محدوده تجریش تهران)‏

نجمه مظفّری پوراین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
کارشناسی ارشد مدیریت شهری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده
انسان غالباً فعّالانه با فضا برخورد کرده و همواره با آن در داد و ستد اطلاعات است. فرد پس از قرارگیری در یک مکان و دریافت ‏اطلاعات و نمادها توسط حواس خود، با توجه به سرعت رابطه‌یابی بین این عناصر، قادر خواهد بود که به بخشی از محیط پاسخ فعّال داده ‏و توجه خود را به سمت آنها معطوف کند.  «حسّ‎ ‎مكان»،‎ ‎توانمندي‎ ‎فضا‎ ‎يا‎ ‎مكان‎ ‎در‎ ‎ايجاد‎ ‎حسّي‎ ‎خاص‎ ‎نسبت به‎ ‎كليّت‎ ‎مكان‎ ‎است. ‏‏«ورودی» اوّلین مکانی است که با حضور در آن خصوصیات کلی فضا، آداب ورود، حدّ خصوصی و عمومی بودن و سایر ویژگی‌های فضا ‏کشف می شود؛ لذا توقعی که از یک ورودی می رود القاء حسّ دعوت‌کنندگی و پذیرش فرد است. انسان به واسطه نوع تعاملاتی که با ‏مکان بر قرار می‌سازد، اوّلین تجربه حضور در مکان را از «ورودی آن مکان» در ذهن خود به ثبت می‌رساند و این مرحله از حسّ ادراک، ‏اوّلین تجربه‌ای می‌شود برای تداوم حضور و پیوند فرد با مکان و یا عدم دعوت فرد برای ورود و همنوایی با مکان. ‏
با توجه به این رویکرد مؤلفه‌های عینی منظر شهر از جمله خوش نمابودن، تنوع، هماهنگی با جداره‌های اطراف و... و مؤلفه‌های ذهنی سیما ‏و منظر از جمله صمیمیّت، اصالت، سرزندگی و... در دعوت‌کنندگی ورودی تأثیر‌گذار بوده و به خلق «حسّ مکان» کمک می‌نمایند. به این ‏منظور در یک برداشت میدانی، محدوده میدان تجریش واقع در منطقه 1 شهرداری تهران ، مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه از این ‏پژوهش نتیجه می‌شود این است که مهم ترین عاملی که در شکل‌گیری حسّ مکان در یک کاربری مذهبی اهمیّت دارد القاء حسّ آرامش و ‏صمیمیّت، افزایش سرزندگی، تحرک و هویّت به عنوان مؤلفه‌های ذهنی تعیین کننده در ورود و یا ردّ پذیرش ورود و دعوت‌کنندگی حاصل ‏از اوّلین سکانس دید است. امّا انتظاری که از «دعوت کنندگیِ ورودی» در یک کاربری تجاری می‌رود ظاهری متفاوت و گاه هماهنگ، ‏اصالت و تناسب ورودی با مکان، خوش‌نما بودن و توجه به میزان روشنایی در شب و در مجموع سرزندگی فضا است. در نهایت در این ‏پژوهش راهبردهای طراحی در زمینه ارتقاء دعوت‌کنندگی ورودی با استفاده از مؤلفه‌های تأثیر گذار سیما و منظر شهری ارائه شده است.  ‏

واژگان کلیدی: حسّ مکان، ورودی، دعوت‌کنندگی، منظر، تجریش

پیوست ها:
دانلود این فایل (JULR1393010102.pdf)اصل مقاله[دانلود]1741 kB

دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 1393، صص 1- 94


1- تحلیل ماهیّت و ساختار بازنمایی فضای شهری در ‏کاشی‌کاری‌های قاجاری (مورد مطالعه: کاخ گلستان تهران)‏

علی اسدپور

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 4581)


2- شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار در منظر ورودی کاربری‌های تجاری و مذهبی بر ارتقای حسّ دعوت‌کنندگی (مطالعه موردی: محدوده تجریش تهران)

نجمه مظفّری پور

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 1742)


3- مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کیفیّت بهداشتی و روانی پارک‌های شهری ایران مبتنی بر تحلیل ‏نظرات متخصصّان

منیره معروف*؛ حسین زارعی؛ علیرضا میکائیلی تبریزی

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 2667)


4- نقش سرزندگی در ایجاد تصویر ذهنی شهروندان ‏و میزان بهره گیری از فضای شهری‎ (مطالعه موردی: پیاده راه خیابان سپهسالار تهران)‏

فرشاد بازوندی*؛ مهرداد شهبازی

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 1236)


5- ارزیابی میزان تحقق کاربری زمین در طرح های ‏توسعه شهری با تأکید بر کاربری فضای سبز ‏(مطالعه موردی: شهر دورود)

ژیلا سجادی؛ مریم بیرانوندزاده*؛ معصومه رادمنش؛ رضا ویسی

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 1154)


6- تحلیل توپولوژیک فضای باز در الگوهای طراحی ‏مسکن بومی- سنتّی شهرهای اسلامی و نظریّه های شهرسازی نوگرا

فرهنگ مظفر*؛ علی اسدپور

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 2580)


7- پیامدهاي فضایی توسعه صنعت گردشگري و سیاست‌هاي نوسازي و ‏بهسازي در بافت تاریخی باغشهر میبد با تأکید بر عوامل کالبدي-‏‎ ‎محیطی

محمدحسن ضیاء توانا؛ مریم بیرانوند زاده*؛ هدایت اله درویشی

text block مشاهده چکیده / file pdf-small دریافت اصل مقاله (K 2228)


 چکیده انگلیسی مقالات / file pdf-small دریافت چکیده ها (K 890)